Tuesday, October 7, 2008

SAHABAT PERJUANGANKU , ADIK USRAH KU PERGI JAUH….

Ahad,5 ramadhan 1429 H

Lebih kurang jam 2.30 petang berhadapan dengan Fanika, handphone ku berbunyi…Titt..Titt..Titt..mesej rupanya..ku baca pengirimnya daripada Ros Alik,kawan yang sekarang studi di UPM kenal semasa belajar di KML dulu..terkeut dibuatnya bila membaca mesejnya yang berbunyi  
“Salam.aisyah sekarang dalam keadaan kiritikal di hospital papar setelah kemalangan ketika on d way balik ke kk.doakan dia ya,”
Ku balas smsnya nak kepastian, ‘ aisyah bakri ke atau aisyah mana?”
Dia menjawab, “ ya aisyah bakri..”
Jantungku berdenyut kencang,aku terus menelefon Ros Alik nak confirmation..
Ya Allah aisyah..adik ku..menurutnya aisyah dan kakak sepupunya beserta 2 lagi keluarganya menaiki kereta kenari yang dipandu oleh kakak sepupunya balik KK pada tengah hari sabtu dan kemalangan berlaku pada sabtu malam..kakak sepupunya telah dipanggil menyahut seruan ILAHI pada sabtu malam itu juga dan yang lain dimasukkan segera ke hospital papar..
Diri ini tidak dapat berbuat apa-apa,hanya mampu menekan tangkas handphone ditangan mengkhabarkan berita ini dengan sabahat-sahabat di KK dan menelefon kak akma yang kebetulan berada di kawasan papar ketika itu..
Hatiku tetap tidak tenang, tanganku asyik menekan handphone khabarkan pada mereka di KK dan bila ku menelefon adik aisyah sendiri,Tija..dia telah dipindahkan di hospital Queen Elizabeth petang tadi dan dimasukkan ke wad 2 tingkat 6 sebabnya otaknya kena di SCAN takut ada masalah lain timbul...aku terus kol kak akma yang telah dipindahkan ke QE dan maznee supaya mereka boleh melawatnya di sana..hatiku makin tidak tenang dan sering sms mereka yang berada di sana bertanyakan khabar..
Jam 7 lebih ku mendapatkan khabar yang dia sekarang sudah sedarkan diri setelah berada dalam keadaan kritikal, dia sesak nafas akibat kemlangan itu..aku balik kampus isnin malam dan bercadang untuk melawatnya pada pagi selasa selepas kuliah..hati ini kembali tenang..
Isnin pagi ,07 ramadhan 1429 H 
Dalam kegelapan handphone ku capai dan melihat dah jam 5 pagi dan lena ku terjaga dengan kejutan menerima 2 sms yang satunya daripada mazne yang berbunyi, 
“salam, kak nani, aisyah meninggal dunia jam 3 pagi lebih tadi..doakan dia ya kak,” 
“Innalillahi wa inna ilahi rajiuun,” pintaku 
Ku tidak membalas sms itu dan terus mengambil wudhuk menunaikan solat fardhu subuh dan selepas itu terus sms maznee daripada siapa dapat berita ini, dia cakap daripada atiqah berjaga dihospital dan terus ku menelefonnya,
“ tiqah,kenapa boleh terjadi? Ok ja dia semalam kan?,” ku kuatkan diri berkata
“ ya kak, tapi dia sesak nafas jam 3 labih tadi dan bila doktor buat rawatan dia da pergi kak,” 
   jawab tiqah
“ mak dan bapa aisyah macam mana?” ku bertanya lagi
“ maknya tiada lagi nanti mereka beritahu sebabnya maknya ada darah tinggi cuma abang dan bapanya ada disini,” tiqah membalas.
Ya Allah besarnya dugaan yang Kau berikan kepada seorang ibu dan ayah yang masih     mendambakan kasih sayang anaknya membesar depan mata pergi meninggalkan tanpa berkata sepatah pun pada mereka..Ya Allah pedihnya hati ini,. 
Walau apa pun, ku redha dengan takdir yang telah ditentukan..aku semakin lemah dan air mata ini mengalir deras tanpa henti..aku cuba menenagkan hati ini dan fikiran ku terus menerawang fikirkan alyarhamah siti aisyah bakri.. 
“ kak akma, aisyah adik usrah saya kak..ku rindu dia..dia selalu mengatakan yang dia mahu
jadi seperti saya,seperti akak-akak lain kuat dalam berjuang dan tahan ujian yang datang 
  dan   sanggup menghadapi apa jua rintangan dalam kesibukan sebagai seorang DAI’E dan
StUDENT,” ku sms kak akma 
Kata –kata penawar darinya, “ ya dik, hatta adik dan mak kandung Allah lebih berhak ambil
kembali apa yang telah DIA pinjamkan,”  
Air mataku terus berlinangan..kata pepatah, harimau mati meninggalkan belang,manusia mati meninggalkan nama..
ya hanya nama dan kenangan yang akan tinggal untuk kami di sini,kami merinduimu AISYAH, kami menyanyagimu AISYAH,kami masih memerlukanmu AISYAH..
Isnin tengahari ,07 ramadhan 1429 H 
Khabar dari KK mengatakan jenazah arwah akan sampai di Tawau petang ini,,sempat lah ku pergi walau sekejap melawat dia..
Ku tidak berkesempatan melihat wajahnya dan bertemu dirinya walau hanya jasad pun hati ini sudah tenteram..dalam kesibukan persiapkan diri dan barang-barang untuk ku bawa pergi ke kampus malam ini, aku usaha juga habiskan supaya ku sempat ke rumahnya.. 
Ku melangkah keluar rumah selepas asar .Teksi ku tunggu hampir 15 minit akhirnya sampai jua dan setibanya aku di pasar raya hilltop, ku dapatkan ruhana dan kak arnisa lalu ku mendapat berita jenazah akan sampai tawau dalam jam 7 petang disebabkan kapal terbang mereka delay sebab hujan lebat.. 
Ya Allah, ku tahan air mata daripada terus mengalir depan mereka..aku tak dapat jumpanya sebab aku akan bergerak dari tawau ni jam 7 petang juga..aku kuatkan juga diri..sampai  dirumah arwah kami disambut dengan senyuman kesedihan orang rumah arwah dan kami mendapat tahu kakak sepupunya telah dikebumikan pagi tadi..aku disambut dengan 2 adik perempuan aisyah, Tija dan Amira..Terkejut bila tengok muka Tija mirip sangat dengan aisyah,berkaca mata,cara dia bercakap..Ya Allah dia ka penganti aisyah??
Tiada yang dapat mengantikan mu AISYAH..kau satu-satunya di dunia fana ini.berita UTUSAN BORNEO yang mengatakan “JURUTERA UMS,adik dan 2 sepupu nahas”,
Ngeri melihat kereta kenari yang diandu terbabas hampir 7 kilometer dari jalan utama masuk jurang..sangat ngeri.ya Allah hebatnya dugaanMU ini !!
Selesai ku membaca yassin,air mataku mengalir,,aku sedih sangat tidak dapat jumpa dia..aku berdoa moga aku dapat jumpa arwah dalam mimpiku, aku teringin sangat bertemu dengan dia..
Aku bergegas balik rumah untuk balik ke kampus..hatiku berat meninggalkan tawau namun ku redha dengan apa ynag berlaku.. 
Dalam jam 9.30 malam,allahyarhamah selamat dikebumikan di tanah perkuburan berdekatan masjid bandaraya,tawau setelah jenazah sampai ke rumah arwah untuk bertemu dengan keluarga tercinta..

KENANGANMU SENTIASA BERSAMA AKAK…AISYAH 
AISYAH ialah adik usrahku yang dilahirkan 1 mac 1988 sejak daripada DIMAN lagi hinggalah DG mereka..dia adalah satu-satunya adik usrah ku yang paling ku sayangi dan ku hendak dia masuk sekali dalam perjuangan ini..ada 1 masa itu, dia mahu sangat jumpa aku dan mengatakan dia ada masalah dan ku bersetuju jumpa dengannya,. 
“kak nani, aisyah nak keluar daripada perjuangan ini,aisyah tidak mampu buat,saya gagal nak
sesuaikan diri dengan perubahan yang ada, pointer saya jatuh baru-baru ini, bukan nak
salahkan dengan kerja diberikan tetapi tak mampu kak,” luah aisyah
diri tidak tahan mendengar apabila ada sahabat yang mengatakan mahu berhenti,keluar daripada perjuangan ini, sebak rasa di dada ini dan air mataku mengalir tanpa ku sedari, 
“ kenapa fikir begitu dik?kita ini orang beruntung duduk dan terpilih dalam perjuangan ini dik,kita sangat bertuah dik..akak dulu pun bukan dari awal dapat pendedahan bila berada di kampus baru akak kenal betul-betul apa yang dimaksudkan perjuangan,” pintaku 
“ kak nani, saya tidak standing sahabat-sahabat yang lain,saya kurang ilmu,qiam pun saya
  jarang pergi,saya tak mampu,” luah aisyah lagi 
kami berbual panjang dan sehinggalah dia tenang kembali dan mahu terus berada dalam perjuangan ini dan aku sangat kagum dengan semangat kental aisyah yang mahu terus belajar dan terus belajar dalam memperbaiki dirinya..aku terus mengikuti perkembangannya dan dia makin ada peningkatan dalam gerak kerja, komitmen pun sudah ok dan gerak kerja terakhir aku bersama aisyah adalah gerak kerja PRK JAKMAS baru-baru ini..

aku teringat dulu, dia apabila jumpa aku dia salam dan cium tangan macam rindu sangat tak jumpa lama sedangkan baru kelmarin jumpa dia..seronok bila jumpa dia,peramahnya,senyumannya ,sikapnya dan kesungguhannya serta ketekunannya  sebagai MUJAHIDAH DALAM PERJUANGAN INI.. 
buat adik-adik dan sahabat perjuangan sekalian,kita yang tinggal ini teruskan jihad kita dan jangan lupa juga Allah akan menjemput kita juga suatu hari nanti.. 
pemergiannmu sangat akak rasai dik..
  pemergiannmu satu kehilangan bagi akak..
     moga rohmu akan diberkati dan tenang
    di alam sana…
          dariMU kita datang dan kepadaNYA
          kita kembali…
        
aku sangat merinduinya,apa yang mampu ku buat hanya sekuntum fatihah dan setangkai doa ku kirimkan buat ADIKKU ALLAHYARHAMAH SITI AISYAH BAKRI dan lagu ini mengenangkan ku pada mu…

1 comments:

ros alik said...

salam.. nani,sdikit pmbetulan,arwah mninggal pd 6 syawal 1429H.. erm...nani,syukran cz byk mmbimbing arwah spjg arwah brada d ums.. syukran jg kpd shbt2nya yg lain..hy Allah yg dpt mmbls js baik kalian...