Wednesday, October 8, 2008

kisah kami...





aku mngenali awrah sjk tahun 2000.kami d tgkatan 1Dedikasi pd ms itu. aku,arwah& Nurul Hazimah adlh 3 shbt yg akrab sjk dr itu. igt lg,km pnh mnggabungkan nama km bertiga mnjadi "ROSHIMAISYAH" ... ros(aku) ,Shima(nama pggilan nurul) & aisyah(arwah).slps mndpt kputusan yg agk baik dlm exm d tgkatn 2,aku & arwah di naikkan ke kelas 3berkat sementara sorg lg shbt km Nurul kekal d kelas Dedikasi.Namun itu suma tdk mmpengaruhi hbungn prshbtn km b'tiga. sms d tgktn 3,aku byk mghabiskan ms brsama arwah..d mn aku berada,d situ jg adanya arwah.arwah seorg yg sgt menitik beratkan hal2 berkaitan dgn ibdh terutama skali bab2 solat.arwah byk mnyedarkan ku ttg kpentingan mjaga solat...km sllu lmbt msuk ke kls slps solat zhr&asar krn byk mghabiskan ms mnggu giliran msuk ke tands sblum mndirikan solat.blh d katakan km stiap hari berkejaran utk mnepati ms msuk ke kls.xsah klu xtercungap2 slps masuk ke kls...

arwah seorg yg bijak dlm subjek sains.arwah sllu mndpt mrkh sains tertinggi d dlm kls smentara aku pulak lbih kpd sbjek math.shingga kini aku asyik terkenangkan arwah stiap kali bljr math krn dlu arwah mnjadikan ku guru math peribadinya shgga la km mnymbug pljrn d matrik labuan..

slps pmr02,arwah brjaya mmsuki kls teratas,4ST1 sementara aku 4ST2..aku sdih cz xsekelas dgn dia ada ms tu. tp nasib baikla kls bsebelahan shj...km masih sllu brsama stiap kali rehat n pulang dr skolah.

arwah sllu tertekan dgn pljrnnya cz mnurutnya arwah adlh harapan kluarganya.dia sndiri pun xtahu dia sllu dpt kputusan yg agk cmerlg dlm upsr,pmr& spm.
arwah adlh ank pertama dlm kluarganya yg dpt mmsuki matrikulasi & universiti.arwah sllu d jadikan contoh dlm kluarganya & sgt d syangi ibu bapanya. sbb itu arwah sllu tertekan stiap kali prestasi akademiknya tdk mmuaskan..arwah xmahu mngecewakan ibu bapanya yg sgt berharap pd nya.

aku mnjadi smakin akrab dgnnya sms d matrik labuan,arwah seorg yg sgt kuat berusaha wlupn dia tahu pluang utknya mndpt kputusan yg terbaik adlh nipis.walau d saat2 akhir mnjelg peperiksaan,arwah msih xbrputus asa mngulg kaji plajarnnya. d sbbkan prasaan kasih &syg pd nya, aku cb sdaya upy sy mluangkan ms mngulgkaji pljrn brsamanya d library ,d bilikku & pnh skli d masjid matrik shgga km tertidur hgga ke pg dlm msjid tsebut...

aku msih igt lg,km pnh menanamkan azam utk mmakai tdug labuh bsama.namun,km takut utk berubah pnmpilan diri scr menda2k...bermula dr tgkatan 3 xsilap aku,km brsama2 mmakai sarung lengan shgga d ikuti ramai pljr2 muslimah yg lain.alhmdulillah. naik ke matrik,km msih malu nk ubah pnmpilan diri cumanya km sllu mnjinakkan diri utk bersolat jmaah d masjid.& akhirnya alhamdulillah,pabila da msuk universiti & msing2 bertemu dgn shbt2 yg solehah,km dah mula mmakai tdug yg agk labuh.wlupun tdg labuh bukanlah boleh d jadikan kayu ukur utk mnilai thp iman se2org tp sekurg2nya dgn brpakaian spt itu,kt scr automatik akn brasa malu utk mlakukan prkar2 yg xelok yg skaligus dpt mnjauhkan diri kt drp sbrg pkara kmaksiatan.i/Allah.

sekian... wslm..

hasil tulisan : rosalik1108@yahoo.com

8syawal1429H , 08:09pm

0 comments: