Tuesday, October 7, 2008

kisah si fUlAn....

tersebutlah kisah seorang lelaki bernama si fulan bin si fulan bertemu dengan nabi ALLAH..
"Ya nabi ALLAH, aku telah beribadat dan mengabdikan diriku hanya kepada ALLAH selama 300 tahun...tanyakanlah wahai Nabi ALLAH di manakah kelak kedudukanku di sisiNYA..?"
nabi ALLAH pun bertanya kepada ALLAH dan kemudian menyampaikan jawapan dari ALLAH kepada si fulan tadi..
"sesungguhnya kau akan diletakkan di NERAKA paling dalam dan paling KERAS seksaannya.."
si fulan terkejut dan gementar hatinya...kaum kerabatnya hanya mengabdikan diri tidak lebih dari 200 tahun, inikan pula dia yang mengabdikan diri lebih banyak dari itu diletakkan di neraka paling dalam, bagaimana pula kaum kerabatnya yang lain...??
"ya nabi ALLAH..seandainya aku dimasukkan di NERAKA paling dalam, izinkan aku memohon kepada ALLAH untuk menjadikan aku MAKHLUK paling besar, agar kelak kaum kerabatku tidak akan dapat lagi ditempatkan dalam NERAKA itu..biarkanlah aku sahaja yang mengisi perut NERAKA itu..."si fulan berkata, linangan air mata nya amat deras mengalir kerana takutkan kebesaran ALLAH...
turunlah wahyu dari ALLAH..
nabi ALLAH tersenyum...
"wahai si fulan, sesungguhnya kini ALLAH telah meletakkanmu di SYURGA paling tinggi...kerana kau masih risaukan kaum kerabatmu yang lain..."...


0 comments: