Friday, October 10, 2008

Hakikat kehidupan

Mendengar berita kehilangan seorang mujahidah pada 6 syawal yang lepas bagi memenuhi tuntutan untuk bertemu Allah swt, menjadi fitrah kepiluan yang tidak terkata pasti dirasai. Bukanlah tidak menerima takdir Allah swt, cumanya sebagai insan yang mempunyai rasa belas dan kasihan kita tidak boleh menolak perasaan itu. Namun yang pasti, semua mendoakan pemergiannya mendapat tempat yang baik di sisi Allah swt sebagaimana layaknya golongan para syuhada’. Sahabat-sahabat tahu yang arwah merupakan antara penggerak yang mendokong tertegaknya syariat Allah di muka bumi. Justeru, semua sahabat juga tahu, bahawa ‘pemergian’ sahabat ini tentulah membawa bersama bekalan yang melayakkannya bersama dengan mereka yang berjuang pada jalan-Nya. InsyaAllah.

Inilah yang disebutkan dalam suatu hadis dari Abu Sufian bin Abdillah RA katanya:

“Aku pernah bertanya kepada Rasulullah saw. Wahai Rasulullah, katakanlah kepada saya berkenaan dengan Islam perkataan atau ucapan yang jelas dan yang tidak perlu lagi saya bertanya kepada orang lain”. Rasulullah saw bersabda : “Katakanlah aku beriman kapada Allah kemudian beristiqamah”.

saya dapat menilai berdasarkan hadis di atas bahawa sahabat ini telah berjaya istiqamah dengan kebenaran. Memang tidak salah lagi kerana semasa hayat sahabat ini sehinggalah menghembuskan nafas yang terakhir, masih lagi istiqamah dengan jemaah Islam yang benar.

Perkara penting sekarang, adakah kita mampu terus istiqamah dengan kebenaran sebagaimana sahabat tadi? Istiqamah sehinggalah bertemu semula kepada Pencipta?

Hadis yang saya sebutkan tadi memberi pengajaran yang sangat besar kepada kita yang masih hidup di dunia ini. Tuan Guru Nik Aziz dalam satu tazkirahnya menyatakan berpegang dengan agama yang istiqamah inilah yang akan menentukan kejayaan kita di dunia dan akhirat. Allah swt turut perintahkan kita agar istiqamah mengikut jalan yang betul bahkan juga diperintahkan kepada nabi-nabi suatu ketika dahulu. Ia berdasarkan firman Allah swt :
“Maka beristiqamahlah engkau sebagaimana engkau diperintahkan”. (Surah Hud:112)

Untuk istiqamah dengan kebenaran, mestilah tunduk dan patuh kepada segala perintah dan ketetapan Allah swt. Menjaga setiap tindakan kita sama ada dalam hal yang berkaitan dengan ibadat, hubungan sesama makhluk ataupun terhadap diri sendiri. Semua itu mestilah dipandu dengan kebenaran barulah tidak ada perkara yang menyimpang sehingga tercatat satu lagi dosa dalam buku amalan kita.

Bagi sahabat-sahabat yang sedar pentingnya terus istiqamah dalam melaksanakan kebenaran dan menyampaikan risalah agama, teruskankanlah dengan keyakinan itu. Jangan sesekali jemu dalam beramal kerana sudah menjadi lumrah bagi mereka yang mahu mendapat tempat yang baik di sisi Allah menerima ujian yang tidak disangka-sangka dari arah mana ia datang. Seseorang yang yakin dan percaya kepada Allah swt sudah tentulah menganggap semua itu sebagai suatu tarbiyah dalam menguji ketahanan jiwa. Teruskanlah apa yang diperjuangkan sahabat kita yang telah pergi ini kerana sudah pasti sahabat ini juga menanti-nanti kehadiran kita untuk menyertainya di alam yang kekal abadi bila sampai waktunya.

Terakhir ini, saya sampaikan kepada semua kejayaan yang akan diperoleh bagi mereka yang tetap istiqamah dengan kebenaran. Ia merupakan janji Allah swt yang telah tercatat di dalam Al-Quran sejak sekian lama. Semoga ia menjadi pembakar semangat kepada kita untuk terus berada dalam saf pejuangan yang benar-benar diredai Allah swt. Firman Allah swt :


“Sesungguhnya orang-orang yang berkata, Tuhan kami ialah Allah kemudian mereka itu beristiqamah, mengikut jalan yang betul dan tetap di atas jalan yang betul, turun kepada mereka malaikat-malaikat Allah, ketika menghadapi kecemasan terutama kecemasan di saat menghadapi maut, malaikat turun memberi semangat kepadanya, malaikat itu berkata, janganlah kamu takut dan berduka-cita, bergembiralah dengan syurga yang dijanjikan kepada kamu, kamilah yang menjadi teman-teman kamu dalam kehidupan dunia dan dalam kehidupan akhirat”. (Surah Fusshilat:30-31)


Samalah-samalah kita doakan agar roh sahabat kita dicucuri rahmat dan segala amal kebajikan yang dilakukan selama ini diterima oleh Allah swt. Salam muwajahah silmiah

0 comments: